-
Gepubliceerd op 10-10-2024
Leren op de werkvloer
Martijn begon na de havo aan fysiotherapie, maar maakte die studie niet af. Daarna werkte hij een aantal jaar in een outdoorwinkel. Toch begon het te kriebelen om de zorg in te gaan, een sector die hem altijd al had aangesproken. Hij koos uiteindelijk voor de in-service opleiding tot radiotherapeutisch laborant in het Erasmus MC. Inmiddels zit hij alweer in het tweede jaar. "De combinatie van techniek en mensen vind ik heel interessant," legt Martijn uit.
Open dag
De MBB Open Dag, specifiek gericht op radiotherapie en radiodiagnostiek van het Erasmus MC was voor Martijn een belangrijke stap in zijn beslissing om deze opleiding te volgen. "Het was de perfecte manier om te zien of dit iets voor mij was," zegt hij. In één dag kreeg hij een volledig beeld van zowel patiëntencontact als de apparatuur die gebruikt wordt." Ik liep over de hele afdeling en zag allerlei technieken in actie. Het is gaaf om te weten dat je alles wat je daar ziet, zelf gaat leren gebruiken." Ook het werken met verschillende soorten patiënten maakt het werk volgens Martijn dynamisch."
Radiotherapie en radiodiagnostiek
Voor Martijn was het verhelderend om radiotherapie en radiologie - twee verschillende medische vakgebieden - te vergelijken. "Ik ben op de open dag ook bij de radiologie geweest, waar je korter contact hebt met patiënten. Je maakt bijvoorbeeld een scan of een foto en ziet de patiënt vaak daarna niet meer. Bij de radiotherapie heb je veel meer contact met patiënten, wat ik heel waardevol vind." Dat werd nog eens bevestigd tijdens zijn stage van twee weken: "Toen zag ik pas echt het verschil in patiëntcontact. Op de radiotherapie is er meer ruimte om de patiënt beter te leren kennen door af en toe een praatje te maken, en dat spreekt mij ook aan."
Van theorie naar praktijk
De opleiding begint met een focus op theorie, waar je echt de tijd voor moet nemen. "Maar al snel krijg je een meeloopstage en breng je het geleerde in de praktijk," vertelt Martijn. In het begin leer je vooral hoe de apparaten werken en over de techniek erachter. Naarmate de opleiding vordert, krijg je meer praktijkopdrachten en loop je langer mee op de afdeling. Het directe contact met patiënten en werken met geavanceerde technologie vindt Martijn een grote plus. "Het is leuk om vragen over de apparatuur van patiënten simpel uit te leggen en te merken dat je al veel kennis in de praktijk kunt gebruiken."
“Je leert hier ontzettend snel omdat je theorie en praktijk direct kunt combineren”
Bijzondere momenten
Martijn herinnert zich nog goed toen hij voor de eerste keer een palliatieve patiënt zag, een patiënt die in de laatste levensfase zit. "Dat was heftig, vooral omdat het op mijn eerste dag was. Palliatieve zorg is het meest emotionele deel van het werk, vooral als je mensen echt ziet lijden." Toch haalt Martijn ook veel voldoening uit de zorg die hij kan bieden, juist in zulke moeilijke situaties.
Leercurve
Martijn koos voor het Erasmus MC vanwege de vooruitstrevende aanpak. "Het is een academisch ziekenhuis, dus je leert van de besten," zegt hij. "Vanaf het derde jaar moet je veel zelfstandiger werken. Aan het begin kijk je vooral veel mee, maar nu werk ik steeds meer samen en voer ik verrichtingen onder begeleiding uit. Een belangrijk onderdeel waar ik momenteel in getraind word, is het matchen van beelden, zodat we kunnen controleren of bijvoorbeeld de prostaat precies op de juiste plek ligt voordat we gaan bestralen. Als je op de middelbare school interesse hebt in natuurkunde en techniek, en het contact met oncologische patiënten je aanspreekt, dan is dit een prachtige kans," adviseert Martijn. "Je leert hier ontzettend snel omdat je theorie en praktijk direct kunt combineren."
Ook radiotherapeutisch laborant (in opleiding) worden?